2024-2025 Yeni Müfredat 5. Sınıf Konuları

2025-2026 Yeni Müfredat 5. Sınıf Konuları

MEB tüm kademelerde, tüm derslerin müfredatını bu yıl “Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli” adıyla yayınladı. Yeni müfredat programı, 2024-2025 eğitim öğretim yılından itibaren 1, 5 ve 9.sınıflardan başlamak üzere kademeleri olarak okutulmaya başlanacak.

Bu nedenle sadece 2025-2026 Eğitim Öğretim yılından itibaren geçerli olacak 6. Sınıf yeni müfredat konularını sizler için derledik.

6. SINIF MATEMATİK MÜFREDAT
1.TEMA: SAYILAR VE NİCELİKLER
  • Karşılaştığı problem durumlarında bir doğal sayının çarpan ve katlarına yönelik muhakeme yapabilme 
  • Bir doğal sayının 2, 3, 4, 5, 6, 9 ve 10 ile tam bölünebilme kriterlerine ilişkin çıkarım yapabilme
  • Bir doğal sayının asal olma durumunu ve asal çarpanlarını çözümleyebilme
  • Günlük hayat problemleri ya da matematiksel durumlar üzerinden ortak kat ve ortak böleni yorumlayabilme
  • Gerçek yaşam durumlarında ondalık gösterimlerin basamak değerlerini kesir lerden yararlanarak yorumlayabilme
  • Kesir ve bölme işlemi arasındaki ilişkiye yönelik tümevarımsal akıl yürütebilme
  • Karşılaştığı günlük hayat ya da matematiksel durumlarda standart uzunluk ölçme birimlerini değerlendirebilme
  • Gerçek yaşam durumlarında karşılaşılan kesir, ondalık ve yüzde gösterimleri ile ilgili dört işlem gerektiren problemleri çözebilme
2.TEMA: İŞLEMLERLE CEBİRSEL DÜŞÜNME VE DEĞİŞİMLER
  • Gerçek yaşam durumlarında bilinen niceliklerden bilinmeyen niceliklere ilişkin muhakeme yapabilme
  • Sayı ve şekil örüntülerini yorumlayabilme
  • Cebirsel ifadeler içeren durumlardaki algoritmaları yorumlayabilme
3.TEMA: GEOMETRİK ŞEKİLLER
  • Düzlemde iki paralel doğru ve bir kesen ile oluşan açıları sınıflandırabilme
  • Matematiksel araç ve teknolojiden yararlanarak iki paralel doğrunun iki ke senle oluşturduğu şekillerin özelliklerine dair çıkarım yapabilme
  • Matematiksel araç ve teknolojiden yararlanarak birbirlerini ortalayan doğru parçalarını köşegen kabul eden dörtgenlere yönelik çıkarım yapabilme
  • Üçgen, yamuk, paralelkenar, eşkenar dörtgen, dikdörtgen ve karenin açıları ile ilgili problemleri çözebilme
  • Uzunluk ve alan ölçme birimleri arasındaki ilişkilerle ilgili analojik akıl yürüte bilme
  • Dikdörtgenin alan bağıntısına yönelik deneyimlerini paralelkenar ve üçgenin alan bağıntılarına yansıtabilme
  • Geometrik şekillerin alanları ile modellenen gerçek yaşam durumlarına yönelik problem çözebilme
  • Çemberin uzunluğu ile çap uzunluğu arasındaki ilişkiye yönelik çıkarım yapabilme
  • Çap veya yarıçap uzunluğu verilen bir çemberin uzunluğu ile ilgili problemleri çözebilme
  • Çemberde merkez açının ölçüsü ile gördüğü yayın uzunluğu arasındaki ilişkiye dair tümevarımsal akıl yürütebilme
4.Tema: İSTATİSTİKSEL ARAŞTIRMA SÜRECİ
  • Kategorik veya nicel (kesikli) veri ile çalışabilme ve veriye dayalı karar verebilme
  • Başkaları tarafından oluşturulan kategorik veya nicel (kesikli) veriye dayalı istatistiksel sonuç veya yorumları tartışabilme
6.TEMA: VERİDEN OLASILIĞA
  • Bir olayın olasılığını gözleme dayalı tahmin edebilme
6. SINIF TÜRKÇE MÜFREDAT
Tema Adları
  • 1. Dilimizin Zenginliği
  • 2. Bağımsızlık Yolu
  • 3. Farklı Dünyalar
  • 4. İletişim ve Sosyal İlişkiler
  • 5. Bilim ve Teknoloji
  • 6. Lider Ruhlar
T.D. (Dinleme/İzleme) Öğrenme Çıktıları
  • T.D.6.1 Dinlemede/izlemede materyal seçimini yönetebilme
  • T.D.6.2 Dinlemede/izlemede strateji ve yöntem seçimlerini yönetebilme
  • T.D.6.3 Dinleyeceğinin/izleyeceğinin içeriğine yönelik tahminde bulunabilme
  • T.D.6.4 Dinlediğinde/izlediğinde geçen anlamını bilmediği söz varlığı unsurlarının anlamını tahmin edebilme
  • T.D.6.5 Dinlediğinin/izlediğinin yüzey anlamını belirleyebilme
  • T.D.6.6 Görselle iletilen anlamı belirleyebilme
  • T.D.6.7 Dinlediğinin/izlediğinin derin anlamını belirlemeye yönelik basit çıkarımlar yapabilme
  • T.D.6.8 Dinlediğinin/izlediğinin derin anlamını belirlemeye yönelik üst düzey çıkarımlar yapabilme
  • T.D.6.9 Dinlediğini/izlediğini kendi içinde karşılaştırabilme
  • T.D.6.10 Dinledikleri/izledikleri arasında karşılaştırma yapabilme
  • T.D.6.11 Dinlediğindeki/izlediğindeki unsurları sınıflandırabilme
  • T.D.6.12 Dinlediğini/izlediğini yorumlayabilme
  • T.D.6.13 Öyküleyici metinlerdeki hikâye unsurlarını belirlemeye yönelik çözümleme yapabilme
  • T.D.6.14 Bilgilendirici metinlerde metin yapılarından hareketle önemli bilgileri belirlemeye yönelik çözümleme yapabilme
  • T.D.6.15 Bilgilendirici metinde anahtar kelimeleri belirlemeye yönelik çözümleme yapabilme
  • T.D.6.16 Metnin bölümlerini belirlemeye yönelik çözümleme yapabilme
  • T.D.6.17 Bilgilendirici metinde düşünceyi geliştirme yollarını belirlemeye yönelik çözümleme yapabilme
  • T.D.6.18 Dinlediğindeki/izlediğindeki söz sanatlarını belirlemeye yönelik çözümleme yapabilme
  • T.D.6.19 Dinlediğinden/izlediğinden hareketle söz varlığını geliştirmeye yönelik çözümleme yapabilme
  • T.D.6.20 Çoklu ortam ögelerine yönelik çözümleme yapabilme
  • T.D.6.21 Dinlediğini/izlediğini özetleyebilme
  • T.D.6.22 Dinlediğini/izlediğini değerlendirebilme
  • T.D.6.23 Dinlediğini/izlediğini eleştirebilme
  • T.D.6.24 Dinlediğindeki/izlediğindeki probleme çözüm üretebilme
  • T.D.6.25 Dinleme/izleme sürecine yönelik öz yansıtma yapabilme/kendini uyarlayabilme
T.O. (Okuma) Öğrenme Çıktıları
  • T.O.6.1 Okumada materyal seçimini yönetebilme
  • T.O.6.2 Sesli ve sessiz okurken akıcı okuma unsurlarını yönetebilme
  • T.O.6.3 Okumada strateji ve yöntem seçimlerini yönetebilme
  • T.O.6.4 Okuyacağı metnin içeriğine yönelik tahminde bulunabilme
  • T.O.6.5 Metinde geçen anlamını bilmediği söz varlığı unsurlarının anlamını tahmin edebilme
  • T.O.6.6 Metnin yüzey anlamını belirleyebilme
  • T.O.6.7 Görselle iletilen anlamı belirleyebilme
  • T.O.6.16 Bilgilendirici metinde anahtar kelimeleri belirlemeye yönelik çözümleme yapabilme
  • T.O.6.17 Metnin bölümlerini belirlemeye yönelik çözümleme yapabilme
  • T.O.6.18 Şiirin biçim özelliklerini belirlemeye yönelik çözümleme yapabilme
  • T.O.6.19 Bilgilendirici metinde düşünceyi geliştirme yollarını belirlemeye yönelik çözümleme yapabilme
  • T.O.6.21 Metinden hareketle söz varlığını geliştirmeye yönelik çözümleme yapabilme
  • T.O.6.24 Okuduklarını değerlendirebilme
  • T.O.6.25 Okuduklarını eleştirebilme
  • T.O.6.26 Okuduklarındaki probleme çözüm üretebilme
  • T.O.6.27 Okuma sürecine yönelik öz yansıtma yapabilme/kendini uyarlayabilme
T.K. (Konuşma) Öğrenme Çıktıları
  • T.K.6.1 Konuşma sürecini yönetebilme
  • T.K.6.2 Konuşma yöntem ve tekniklerine yönelik seçimlerini yönetebilme
  • T.K.6.3 Konuşmasında amaç ve içeriğe yönelik seçimlerini yönetebilme
  • T.K.6.5 Konuşmasında uygun tepki verebilme
  • T.K.6.6 Konuşmasında çoklu ortam ögeleriyle içerik oluşturabilme
  • T.K.6.9 Konuşmasında sesini uygun şekilde kullanabilme
  • T.K.6.11 Konuşmasında tahminlerinden yararlanabilme
  • T.K.6.12 Konuşmasında karşılaştırma yapabilme
  • T.K.6.13 Konuşmasında sınıflandırma yapabilme
  • T.K.6.14 Yorumunu sözlü olarak ifade edebilme
  • T.K.6.16 Değerlendirmesini sözlü olarak ifade edebilme
  • T.K.6.17 Sözlü olarak tartışmaya katılabilme
  • T.K.6.22 Konuşmasını zenginleştirecek biçimde söz varlığını kullanabilme
  • T.K.6.24 Uygun geçiş ve bağlantı ifadelerini kullanabilme
  • T.K.6.26 Konuşma sürecine yönelik öz yansıtma yapabilme/kendini uyarlayabilme
T.Y. (Yazma) Öğrenme Çıktıları
  • T.Y.6.1 Yazma sürecini yönetebilme
  • T.Y.6.2 Yazma strateji, yöntem ve tekniklerine yönelik seçimlerini yönetebilme
  • T.Y.6.3 Yazısında içerik ve yapıya yönelik seçimlerini yönetebilme
  • T.Y.6.7 Yaratıcı yazı yazabilme
  • T.Y.6.9 Yazısında karşılaştırma yapabilme
  • T.Y.6.10 Yazısında sınıflandırma yapabilme
  • T.Y.6.13 Değerlendirmesini yazılı olarak ifade edebilme
  • T.Y.6.14 Yazılı üretiminde ve yazılı etkileşiminde tartışabilme
  • T.Y.6.17 Yazısında düşünceyi geliştirme yollarını kullanabilme
  • T.Y.6.18 Yazısını zenginleştirecek biçimde söz varlığını kullanabilme
  • T.Y.6.19 Yazısında açık ve örtük ifade etmeye yönelik yapıları kullanabilme
  • T.Y.6.20 Uygun geçiş ve bağlantı ifadelerini kullanabilme
  • T.Y.6.21 Yazım kuralları ve noktalama işaretlerini uygulayabilme
  • T.Y.6.22 Yazma sürecine yönelik öz yansıtma yapabilme/kendini uyarlayabilme
6. SINIF FEN BİLİMLERİ MÜFREDAT
1. ÜNİTE: GÜNEŞ SİSTEMİ VE TUTULMALAR

1. Bölüm: Güneş Sistemi

  • FB.6.1.1.1. Güneş sistemindeki gezegenleri niteliklerine göre sınıflandırabilme
  • FB.6.1.1.2. Güneş sistemi ile ilgili bilimsel model oluşturabilme

2. Bölüm: Güneş ve Ay Tutulmaları

  • FB.6.1.2.1. Güneş ve Ay tutulması ile ilgili bilimsel çıkarım yapabilme
  • FB.6.1.2.2. Güneş ve Ay tutulması ile ilgili bilimsel model oluşturabilme

2. ÜNİTE: KUVVETİN ETKİSİNDE HAREKET

1. Bölüm: Bileşke Kuvvet

  • FB.6.2.1.1. Bir cisme etki eden aynı doğrultudaki kuvvetler arasındaki ilişkileri açıklayarak bileşke kuvveti yapılandırabilme
  • FB.6.2.1.2. Dengelenmiş ve dengelenmemiş kuvvetlerin etkisi altındaki bir cismin hareketine yönelik deney yapabilme

2.Bölüm Sabit Süratli ve Sabit Hızlı Hareket

  • FB.6.2.2.1. Sürat ve hız kavramlarını karşılaştırabilme

3. ÜNİTE: CANLILARDA SİSTEMLER

1. Bölüm: Bitki ve Hayvanlarda Üreme, Büyüme ve Gelişme

  • FB.6.3.1.1. Eşeyli ve eşeysiz üremeyi karşılaştırabilme
  • FB.6.3.1.2. Bitkilerde üreme, büyüme ve gelişme hakkında bilimsel çıkarım yapabilme
  • FB.6.3.1.3. Tohumun çimlenmesine etki eden faktörlere ilişkin hipotez oluşturabilme
  • FB.6.3.1.4. Hayvanlarda üreme, büyüme ve gelişme hakkında bilimsel çıkarım yapabilme
  • FB.6.3.1.5. İnsanda üremeyi sağlayan yapı ve organlar arasındaki ilişkileri çözümleyebilme

2. Bölüm: Denetleyici ve Düzenleyici Sistemler

  • FB.6.3.2.1. Sinir sisteminin görevlerini model üzerinde gözlemleyebilme
  • FB.6.3.2.2. İç salgı bezlerinin vücut için önemini yapılandırabilme
  • FB.6.3.2.3. Çocukluktan ergenliğe geçişte oluşan bedensel ve ruhsal değişimleri genelleyebilme
  • FB.6.3.2.4. Denetleyici ve düzenleyici sistemlerin sağlığı için yapılması gerekenlerle ilgili bilgi toplayabilme

4. ÜNİTE: IŞIĞIN YANSIMASI VE RENKLER

1. Bölüm: Işığın Yansıması

  • FB.6.4.1.1. Işığın farklı yüzeylerdeki yansıma olaylarına ilişkin bilimsel çıkarım yapabilme
  • FB.6.4.1.2. Işığın yansımasında gelen ışın, yansıyan ışın ve yüzeyin normali arasındaki ilişkiyi kanıt kullanarak açıklayabilme

2. Bölüm: Aynalar

  • FB.6.4.2.1. Günlük hayattaki ayna çeşitlerine ilişkin bilimsel çıkarım yapabilme

3. Bölüm: Işığın Soğurulması

  • FB.6.4.3.1. Işığın madde ile etkileşimi sonucunda soğurulabileceğini gözlemleyebilme
  • FB.6.4.3.2. Beyaz ışığın tüm ışık renklerinin bileşiminden oluştuğuna ilişkin bilimsel çıkarım yapabilme
  • FB.6.4.3.3. Cisimlerin siyah, beyaz ve renkli görünmesinin nedenini gözlem verileriyle açıklayabilme
  • FB.6.4.3.4. Güneş enerjisinin günlük hayat ve teknolojideki yenilikçi uygulamalarına ilişkin eleştirel düşünebilme

5. ÜNİTE: MADDENİN AYIRT EDİCİ ÖZELLİKLERİ

1. Bölüm: Genleşme ve Büzülme

  • FB.6.5.1.1. Isı etkisiyle maddelerin genleşip büzüleceğine yönelik bilimsel gözleme dayalı tahmin edebilme

2. Bölüm: Maddenin Hâl Değişim Noktaları

  • FB.6.5.2.1. Maddelerin erime, donma ve kaynama noktasını gösteren deney yapabilme

3. Bölüm: Yoğunluk

  • FB.6.5.3.1. Yoğunluğa ilişkin hesaplamalar yaparak bilimsel veriye dayalı tahmin edebilme
  • FB.6.5.3.2. Deneyler sonucunda çeşitli maddelerin yoğunluklarına ilişkin tümdengelimsel akıl yürütebilme
  • FB.6.5.3.3. Suyun katı ve sıvı hâllerine ait yoğunlukları karşılaştırarak bu durumun canlılar için önemi hakkında bilimsel çıkarımlar yapabilme
  • FB.6.5.3.4. Yoğunluk ile ilgili bilimsel model oluşturabilme

6. ÜNİTE: ELEKTRİĞİN İLETİMİ VE DİRENÇ

1. Bölüm: Elektriğin İletimi

  • FB.6.6.1.1. Maddelerin elektriği iletme durumlarını gösteren deney yapabilme

2. Bölüm: Elektriksel Direnç ve Bağlı Olduğu Faktörler

  • FB.6.6.2.1. Elektrik devresindeki ampulün parlaklığının bağlı olduğu değişkenleri belirlemeye yönelik deney yapabilme
  • FB.6.6.2.2. Ayarlanabilir direncin ampulün parlaklığına etkilerine yönelik bilimsel çıkarım yapabilme

7. ÜNİTE: SÜRDÜRÜLEBİLİR YAŞAM VE ETKİLEŞİM

1. Bölüm: Biyoçeşitlilik

  • FB.6.7.1.1. Biyoçeşitliliğin doğal yaşam için önemini sorgulayabilme
  • FB.6.7.1.2. Biyoçeşitliliği tehdit eden faktörleri araştırma verilerine dayalı tahmin edebilme

2. Bölüm: İnsan ve Çevre Etkileşimi

  • FB.6.7.2.1. Isınma amaçlı yakıt kullanımının insan ve çevre üzerine etkilerini tartışabilme
  • FB.6.7.2.2. Yakın çevresindeki veya ülkemizdeki bir çevre problemine ilişkin çözüm
  • Üretebilme

6. sınıf öğrenci koçluğu sistemi ve programımız hakkında daha detaylı bilgi almak için öğrenci koçluğu bölümünden eğitim hakkında detaylı bilgiye ulaşabilirsiniz.

Kapı çalana açılır!

ÜCRETSİZ TANIŞMA SEANSI İÇİN HEMEN ARA!

6. SINIF SOSYAL BİLGİLER MÜFREDAT
1. ÖĞRENME ALANI: BİRLİKTE YAŞAMAK
  • SB.6.1.1. Dâhil olduğu grupların ve bu gruplardaki rollerinin zaman içerisinde değişebileceğine ilişkin çıkarım yapabilme
  • SB.6.1.2. Kültürel bağlarımızın ve millî değerlerimizin toplumsal birliğe etkisini yorumlayabilme
  • SB.6.1.3. Toplumsal hayatta karşılaşılan sorunlara yönelik çözüm önerilerini müzakere edebilme
2. ÖĞRENME ALANI: EVİMİZ DÜNYA
  • SB.6.2.1. Ülkemizin, kıtaların ve okyanusların konum özelliklerini belirleyebilme
  • SB.6.2.2. Ülkemizin doğal ve beşerî çevre özellikleri arasındaki ilişkiyi çözümleyebilme
  • SB.6.2.3. Ülkemizin Türk dünyasıyla kültürel iş birliklerini yorumlayabilme
3. ÖĞRENME ALANI: ORTAK MİRASIMIZ
  • SB.6.3.1. Türkistan’da kurulan ilk Türk devletlerinin medeniyetimize katkılarını sorgulayabilme
  • SB.6.3.2. VII-XIII. yüzyıllar arasında İslam medeniyetinin eğitim, bilim, hukuk, kültür, sanat ve mimari alanlarında insanlığın ortak mirasına katkılarına dair akıl yürütebilme
  • SB.6.3.3. İslamiyet’in kabulüyle Türklerin sosyal ve kültürel hayatlarında meydana gelen değişimi dönemin bakış açısıyla değerlendirebilme
  • SB.6.3.4. XI-XIII. yüzyıllar arasında meydana gelen siyasi faaliyetler ve askerî mücadelelerin Anadolu’nun Türkleşmesi ve İslamlaşmasına etkisini özetleyebilme
4. ÖĞRENME ALANI: YAŞAYAN DEMOKRASİMİZ
  • SB.6.4.1. Yönetimin karar alma sürecini etkileyen unsurları çözümleyebilme
  • SB.6.4.2. Toplumsal düzenin sürdürülmesinde temel hak ve sorumlulukların önemini yorumlayabilme
  • SB.6.4.3. Vatandaşlık haklarının kullanımında dijitalleşme ve teknolojik gelişmelerin etkilerini sorgulayabilme
5. ÖĞRENME ALANI: HAYATIMIZDAKİ EKONOMİ
  • SB.6.5.1. Ülkemizin kaynakları ile ekonomik faaliyetler arasındaki ilişkiyi çözümleyebilme
  • SB.6.5.2. Ekonomik faaliyetler ve meslekler arasındaki ilişki hakkında çıkarımda bulunabilme
  • SB.6.5.3. Tasarladığı bir ürün için yatırım ve pazarlama proje önerisi hazırlayabilme
6. ÖĞRENME ALANI: TEKNOLOJİ ve SOSYAL BİLİMLER
  • SB.6.6.1. Ulaşım ve iletişim teknolojilerindeki gelişmelerin kültürel etkileşimdeki rolünü yapılandırabilme
  • SB.6.6.2. Bir ürün veya fikrin telif ve patent süreçleriyle ilgili bilgi toplayabilme
6. SINIF DİN KÜLTÜRÜ MÜFREDAT
1. ÜNİTE: PEYGAMBER VE İLAHİ KİTAP İNANCI
  • DKAB.6.1.1. Peygamberlerin insanlara rehber olarak gönderilmesi hakkında bilgi toplayabilme
  • DKAB.6.1.2. Vahiylerin insanlara ilettiği mesajları yapılandırabilme
  • DKAB.6.1.3. İlahi kitaplarla ilgili bilgileri çözümleyebilme
  • DKAB.6.1.4. Felak suresini ve bu surenin anlamını okuyarak yorumlayabilme
2. ÜNİTE: RAMAZAN VE ORUÇ
  • DKAB.6.2.1. Ramazan ayının oruç ve Kur’an ayı olduğunu çözümleyebilme
  • DKAB.6.2.2. Oruç ibadeti hakkında bilgi toplayabilme
  • DKAB.6.2.3. Oruç ibadetinin insana kazandırdıklarını yapılandırabilme
3. ÜNİTE: AHLAKİ DAVRANIŞLAR
  • DKAB.6.3.1. Doğru sözlü olmayı kendi hayatına yansıtabilme
  • DKAB.6.3.2. Merhametli olmayı yorumlayabilme
  • DKAB.6.3.3. Adap ve nezaket kurallarını özetleyebilme
  • DKAB.6.3.4. Vatanını sevmenin önemi hakkında çıkarım yapabilme
  • DKAB.6.3.5. Kunut dualarını ve bu duaların anlamlarını okuyarak yorumlayabilme
4. ÜNİTE: PEYGAMBERLİĞİNDEN ÖNCE HZ. MUHAMMED
  • DKAB.6.4.1. Hz. Muhammed’in (sav) doğduğu çevreyi tarihsel bağlamda değerlendirebilme
  • DKAB.6.4.2. Hz. Muhammed’in (sav) çocukluk yılları hakkında verilen bilgileri yorumlayabilme
  • DKAB.6.4.3. Hz. Muhammed’in (sav) gençlik yılları hakkında verilen bilgileri yapılandırabilme
  • DKAB.6.4.4. Fil suresini ve bu surenin anlamını okuyarak yorumlayabilme
5. ÜNİTE: KÜLTÜRÜMÜZDEKİ DİNÎ MOTİFLER
  • DKAB.6.5.1. Geleneğimizde, edebiyatımızda ve musikimizde dinin izlerini özetleyebilme

Öğrenci koçluğu sistemi ve programımız hakkında daha detaylı bilgi almak için öğrenci koçluğu bölümünden eğitim hakkında detaylı bilgiye ulaşabilirsiniz.

Kapı çalana açılır!

ÜCRETSİZ TANIŞMA SEANSI İÇİN HEMEN ARA!